Sıcak Konular
recent

ROI nedir?

Günümüz iş dünyasında kişisel insiyatif kültürü arttıkça, şirket mentalitesinin çalışanlar nezdinde benimsenmesi daha da kritik önem taşımaya başlamıştır.Buna paralel yöneticiler, çalışanlardan detay bilgiden ziyade amaç ve ihtiyaçlar ile ilgili özet bilgi talep eder duruma gelmişlerdir. Bunun ölçülebilir olması ise rakamların tek kanıtlanabilir sonuç olması sebebi ile zorunluluktur. Buna paralel bazı metrikler ve kabuller geliştirilmiştir.

Önerilen bir aksiyonun onayını, gerçekleştirilen bir aksiyonun ise başarısını takip etmek adına kabul edilen metriklerin en önemlilerinden biri ROI'dir.
ROI'nin açılımı, return of investment'tır.
Açıklaması, kazanılan miktarın, yatırılan miktara oranıdır.
ROI; bir projeyi, pazarlama aksiyonunu, yatırımı, hatta eleman alımını dahi rasyonel değerler ile önermenizi, onay almanızı ve takip etmenizi sağlar.
Her şirket, departman kendi minimum ROI'sini ön şart olarak belirleyip işini bu şekilde yönetebilir.
ROI, çalışanların insiyatif almasını sağlarken, işlerini kendi işleri gibi yönetmelerini sağlar.
 
Örneğin;
100.000 TL yatırılan bir aktivite ile 1 milyon TL satış getirmenini ROI'si 10'dur.

Örnek 1 ;
Departmanın karlılığı 50% ise, sabit giderlerinin tahmini ortalama yansıması 25% ise;
her 100 TL'lik satıştan 25 tl net kar/EBIT/OI elde etmektedir.
Yani bu departman 25 tl yatırip, 75 tl satış getirmeyi kabul etmemelidir. (75/25=3)
ROI'si 3 olan bu aksiyonu kabul ederse, bu karlılıklar ile zarar edecektir.
+75 tl satış
-37,5 tl ürün/hizmet maliyeti (50%)
-25 tl aksiyon maliyeti -18,25 tl sabit giderler sonunda; (25%)
-5,75 tl zarar edecektir.
yani bu departmanın ROI'si 4,5,6 ve/veya üzeri olmalıdır.

Yukarıdaki örnekten anlaşılacağı üzere her karlılık/iş için farklı bir taban roi belirlenmelidir.

Örnek 2;
10 TL maliyetli ürünü, 20 TL operasyonel masraf ile 100 TL'ye satan iş kolu'nun brüt karı 90% (10-1) dip karı/OE ise 70%(10-2) 'dir.
Bu iş kolunda 1,42 roi'li bir aksiyon olan 70 TL pazarlama harcaması ile +100 TL ek satış getirmek başabaş noktadır, mantıklı değildir.
Bu sınırın üzeri kabul edilmeli, bu aksiyon için minimum 110-120 TL ek satış hedeflenmelidir.
Şöyle ki;
+200:toplam satış
-20 ürün maliyeti
-40 operasyonel masraf
-70 ek pazarlama harcaması
=70 TL 40% dip kar.
Oysa ki aynı iş kolu, hiç ek pazarlama harcaması yapmadan dastandart 100 TL satışından da aynı parayı daha az finansal risk ile kazanmaktadır.
Bu sebeple "on top of/ek" satışın +100 TL'den fazla olması ya da pazarlama harcamasının daha düşük olması gerekmektedir.

ROI mantığının çalışanda yerleşmesi, bir süre sonra tüm işlerini, -projelerden seyahatlerine kadar- bu mantıkta yönetmesini sağlar, aşağıdaki şekilde düşünmeye başlar.
Düşünce sistemi artık;
  1. Analiz etmek
  2. Netleştirmek
  3. Basitleştirmek
  4. Talep etmek
  5. Taahhüt Etmek
  6. İlerlemek'tir.
 
 
Çağrı KIRTELER

Çağrı KIRTELER

2 yorum:

Ozan Umut Şimşek dedi ki...

Çok bilgilendirici bir anlatım olmuş. Aslında firmadaki farklı departmanlar için de küçük açıklamalar olsa harika olurdu. Çok teşekkürler.

Çağrı KIRTELER dedi ki...

Rica ederim, yardimci olabildiysem ne mutlu

Blogger tarafından desteklenmektedir.